سلام یه مطلب در مورد طرز کار نقشبندیه سیفیه
مدار كار در طريقه عليه نقشبنديه
اولاً: تصحيح عقائد بموجب آراي صائبه علماي اهل سنت و جماعت شكر الله تعالي سعيهم.
ثانياً: التزام شريعت و پيروي از سنت رسول اكرم صلي الله عليه وسلم.
حضرت امام رباني قدس سره در مكتوبات شريف در اين دو مورد ميفرمايند:
1- «فرض نخستين بر عُقلا تصحيح عقائد است بموجب آراي صائبه اهل سنت و جماعتشكر الله تعالي سعيهم كه فرقه ناجيهاند.» (مكتوب266، ج1، ص555)
2- «آدمي را از تصحيح اعتقاد بموجب آراي فرقه ناجيه اهل سنت و جماعت رضوان الله تعالي عليهم اجمعين كه سواد اعظم و جمّ غفيراند چاره نبود تا فلاح و نجات اخروي متصور شود.»(مكتوب 67، ج2، ص220 )
3- «آنچه لابد است و ناچار، تصحيح عقائد است اولاً بموجب آراي صائبه اهل سنت و جماعت كه فرقه ناجيهاند و ثانياً اتيان اعمال است بموجب احكام فقهيه بعد از دانستن آن احكام.» (مكتوب94، ج1، ص246)
4- «كار اينست كه اولاً تصحيح عقائد بر وفق آراي علماء اهل سنت و جماعت كه فرقه ناجيهاند بايد كرد ثانياً علم و عمل به مقتضاي احكام فقهيه لازم بايد ساخت.» (مكتوب91، ج1، ص244)
5- «ذرّه اين متابعت مرضيّه از جميع تلذّذات دنياوي و تنعّمات اخروي بمراتب بهتر است. فضيلت منوط بمتابعت سنّت سنيّة اوست و مزيّت مربوط باتيان شريعت او عليه و علي اله الصلوة و السلام والتحية.» (مكتوب114، ج1، ص283)
6- «درين طريق رياضات و مجاهدات با نفس اماره باتيان احكام شرعيه است و التزام متابعت سنت سنيه. علي صاحبها الصلوة و السلام و التحية» (مكتوب221، ج1، ص431)
7- «زندگاني چند روزه را اگر بمتابعت سيد اولين و آخرين عليه و علي اله الصلوات و التسليمات بسر برده شود، اميد نجات ابدي است و الا هيچ در هيچ است و هر كه باشد و هر عمل خير كه بكند
محمد عربي كآبروي هر دو سراست كسيكه خاك درش نيست خاك بر سر او»
(مكتوب165، ج1 ص340)
8- «بدانكه حاصل طريقه حضرت خواجگان قدس الله تعالي اسرارهم اعتقاد اهل سنت و جماعت است.» (مكتوب 290، ج1، ص691 )
ثالثاً: اخلاص و محبت پير مقتدا و رعايت آداب او.
حضرت امام رباني قدس سره در اين مورد نيز ميفرمايند:
1- «عمدة اين كار محبت و اخلاص است اگر الحال ترقّي مفهوم نشود غم نيست چون استقامت بر اخلاص است، اميد است كه كار سنين بساعات ميسّر گردد.» (مكتوب141، ج1، ص309)
2- محبّت (اين طائفه) را سرمايه سعادات دنيويه و اخرويه دانسته از حضرت حق سبحانه و تعالي ثبات و استقامت بر آن مسألت بايد نمود. توفيق اتيان احكام شرعيه نتيجه اين محبت است و تحصيل جمعيّت باطن ثمره اين مودّت.»(مكتوب235، ج1، ص473)
3- «حضرت حق سبحانه و تعالي بر محبت اين طائفه استقامت كرامت فرمايد و بايشان محشور دارد. و هم قوم لايشقي جليسهم.» (مكتوب52، ج2، ص177)
از محبت تلخها شيرين شود وز محبت مسها زرين شود
از محبت دُردها صافي شود وز محبت دردها شافي شود
از محبت مرده زنده مي شود وز محبت شاه بنده مي شود
4- «بداند كه رعايت آدابِ صحبت و مراعاتِ شرائط از ضروريات اين راه است
تا راه افاده و استفاده مفتوح گردد. و بدونها لا نتيجة للصحبة و لا ثمرة
للمجلس.» (مكتوب292، ج1، ص709)
5- «در حضور و غيبت رعايتِ آدابِ وسائلِ اين دولت عظمي را نيك نمايند و رضاي اين بزرگواران را وسيله رضاي حق سازند سبحانه.»
6- و همچنين حضرت قاضي ثناء الله پاني پتي قدس سره در ارشاد الطالبين ص27 آورده است: «اگر ولايت شخصي ثابت شود و مريد تأثير صحبت وي در خود به بيند واجب است بر وي که صحبت او را غنيمت داند و دامن دولت او محکم گيرد و عشق و محبت او در دل خود راسخ گرداند و از جناب الهي رسوخ محبت او درخواست کند و در امتثال امر و انتهاي از مناهي او کوشش بليغ نمايد و دائما در طلب رضاي او باشد و هميشه آگاه باشد که از خود حرکتي سرنزند که موجب ناخوشي او شود که رضاي او موجب رضاي حق است و باعث ترقيات، و ناخوشي سد باب فيض و فتوحات.»
7- و همچنين در ص27 و 28 ميفرمايند: «تقصير در آداب شيخ حرام است و مانع ترقيات است. حق تعالي ميفرمايد: يا ايها الذين آمنوا لا ترفعوا اصواتكم فوق صوت النبي و لا تجهروا له بالقول كجهر بعضكم لبعض ان تحبط اعمالكم و انتم لا تشعرون اي مسلمانان آواز بلند نکنيد بر آواز نبي و سخن بلند نگوئيد بحضرت وي مانند سخن بلند کردن شما در ميان خودها، بترسيد از آنکه اعمال صالح شما از اين بيادبي، ناچيز شوند و شما را خبر نباشد.
و چون شيخ، نايب پيامبر است پس همان آداب بجناب او مرعي دارد چنانچه محبت پيغمبر فرض است براي همين که پيغمبر موصل است بخدا و محبت او موجب است محبت خدا را و معيت او موجب است معيت خداي تعالي را همچنين محبت پير فرض است که او به نيابت پيغمبر موصل است بخداي تعالي و محبت او.»
از خدا جوييم
توفيق ادب بي ادب محروم ماند از لطف رب
بي ادب تنها نه خود را داشت بد بلكه آتش در همه آفاق زد
رابعاً: صحبت و توجه و تربيت پير متصرف.
در اين راه طريق افاده و استفاده بر صحبت و توجه است. پس مريد بايد همواره صحبت و توجه شريف مرشد را طلب كند و مرشد هم در حق او توجه شريفشان را مرعي دارند و در تربيت آن سعي بليغ نمايند.
حضرت امام رباني قدس سره در لزوم صحبت و توجه نيز ميفرمايند:
1- «بالجمله مدار افاده و استفاده اين طريق بر صحبت است به گفتن و نوشتن كفايت نميكند. حضرت خواجه نقشبند فرمودهاند كه: طريقه ما صحبت است و اصحاب كرام به دولت صحبت خير البشر عليه و عليهم الصلوات و التسليمات از اولياء امت افضل آمدند كه هيچ وليّ به مرتبه صحابي نرسد، اگر چه ويس قرني باشد» (مكتوب 69 ج2 ص513)
در شرح اين مكتوب چنين آمده است: «سؤال: حضرت امام صحبت خود را به صحبت آن حضرت مقايسه كرده است حال آنكه صحبت آن حضرت چيزي ديگر است. جواب: صحبت سردار دو عالم چيزي ديگر بوده اما صحبت نائبان آن حضرت نيز مانند صحبت آن حضرت است.»
يك زمانه صحبت با اوليا بهتراز صد سال طاعت بيريا
2- «ايشانند كه تربيت طالبان مربوط به صحبت علّيّه ايشان ست و تكميل ناقصان منوط به توجه شريفشان. نظرشان شافي امراض قلبيّه است و التفاتشان دافع علل معنويّه. يك توجه ايشان كار صد اربعين ميكند و يك التفاتشان برابر رياضات و مجاهدات سنين.» (مكتوب23، ج2، ص73)
3- «امروز حصول اين دولت عظمي وابسته بتوجه و اخلاص به اين طبقة علّيّه نقشبنديه است برياضات شاقّه و مجاهدات شديده آن ميسّر نگردد كه بيك صحبت ايشان حصول يابد چه در طريق اين بزرگواران اندراج نهايت در بدايت است.» (مكتوب90، ج1، ص244)
4- «يك ساعت اين صحبت به از اربعيناتِ مجاهده است. ... فكر بر اصل بايد نمود و عمده اين كار صحبت ارباب جمعيّت است.» (مكتوب47، ج2، ص166)
5- «مدار طريق اين بزرگواران قدس الله تعالي اسرارهم بر صحبت است و بگفت و شنود كاري نميكشايد بلكه سستي در طلب پيدا ميآرد.» (مكتوب61، ج1، ص195)
6- «درين طريق تسليك طالب مربوط بتصرف شيخ مقتداست بيتصرف او كار نميکشايد. چه اندراج نهايت در بدايت اثر توجه شريف اوست. و حصول معناي بيچوني و بيچگونگي نتيجه كمال تصرف او. كيفيت بيخودي كه آن را راه مخفي اعتبار كردهاند حصول آن در اختيار مبتدي نيست و توجهي كه معرا از شش جهت است وجود آن در خور حوصله طالب نه.
نقشبنديه عجب قافله سالارانند كه برند از ره پنهان به حرم قافله را»
(مکتوب221، ج1، ص440)